среда, 9 марта 2016 г.

Програма гуртка “Зелена планета“ для 5 – 9 класів


 5 – 9  класи
78 годин на навчальний рік, 2 години на тиждень


     Програма гуртка Зелена планета містить 9 тем. Навчальний матеріал залучає учнів до вивчення природи рідного краю, формуванню уявлення про залежність навколишнього середовища від діяльності людини, розвиває творчі навички, художній та естетичний смак, дизайнерське мислення, прищеплює любов та бережливе ставлення до природи.
     Програма гуртка може бути використана вчителями біології, географії, керівниками гуртків.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Гурток “Зелена планета“ сприяє вивченню, збереженню природи рідного краю, розкриває в доступній формі зв’язки між живою та неживою природою, формує уявлення про залежність людини від навколишнього середовища; розвиває творчі навички, художній та естетичний смак, дизайнерське мислення, вміння та навички спостереження за природою рідного краю;  прищеплює любов та бережливе ставлення до природи.
Найдоступнішим для гуртківців є матеріали місцевої природи. В основу вивчення програмного матеріалу покладено краєзнавчий принцип, який знайомить учнів з природними об’єктами своєї місцевості.


Завдання курсу:
-         школярі – гуртківці знайомляться з науковими знаннями про флору рідного краю, різноманітністю квітково – декоративних рослин, їх біологічними особливостями, з рослинами занесеними до Червоної книги України, встановлюють взаємозв’язки між окремими елементами та явищами природи;
-         екскурсії допомагають вивчати рослинний світ, під час яких предмети і явища розглядаються в природних умовах; допомагають вести та узагальнювати фенологічні спостереження за природою; знайомлять з рослинною топонімікою рідного краю;
-         пошукова робота проводиться з метою поглибленого вивчення реліктових, рідкісних рослин;  рослин,  які є символами України;
-         гуртківці мають навчитись складати квіткові композиції (ікебани), зимові букети, виготовляти рослинні обереги;
-         постійно проводять спостереження та догляд за кімнатними рослинами, створюють живі куточки;
-         учні мають брати активну участь у всіх природоохоронних заходах: насаджувати квіти на пришкільній ділянці, охороняти рослини навколишнього середовища, які потребують захисту, примножувати багатства (видовий та кількісний склад рослинного світу) рідного краю;
-         з метою розвитку творчих здібностей, пізнавальної активності гуртківці беруть участь у конкурсах, вікторинах, оформлюють пошуково – краєзнавчу роботу у вигляді гербарію, проектів, буклетів.
Виконання програми допоможе учням закріпити знання, набуті на уроках природознавства, народознавства, біології, географії України.
Програмою передбачено проведення екскурсій, вікторин, пошуково – краєзнавчої роботи.  
Запропонована програма розрахована на учнів середнього шкільного віку (5 – 9 класи).
Заняття проводяться 2 рази на тиждень.



ОРІЄНТОВНИЙ
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ

з/п
Назва теми
Кількість годин
Разом
Теорія
Практика
1.
Вступне заняття.
1
1
-
2.
Вступ.
5
3
2
3.
Рослини – символи України.
5
3
2
4.
Дизайн сучасної оселі.
9
5
4
5.
Мистецтво складання квіткових композицій.
9
3
6
6.
Зимові букети і композиції.
5
1
4
7.
Родинні обереги.
6
2
4
8.
Рідкісні та реліктові рослини нашого краю.
9
3
6
9.
Лікарські рослини.
9
4
5
10.
Букет із перших весняних квітів.
5
3
2
11.
Вплив навколишнього середовища на здоровя людини.
14
3
11
12.
Підсумкове заняття.
1
1
-
         Всього:
78
32
46


ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ГУРТКА ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА

з/п
Зміст теми
Практичні заняття
К-сть годин
Дата

1.
Правила техніки безпеки і правила внутрішнього розпорядку. Перегляд навчальної літератури.

1


2.
Вступ
Ознайомлення з навчальним планом гуртка, видами суспільно – корисної праці по озелененню навколишнього середовища (приміщення школи, шкільного подвіря ощо).

5
1

3.
Зміна природних ресурсів (рослинного світу) України, як наслідок нераціональної господарської діяльності людини.

1

4.
Природа рідного краю.
Екскурсія у природу  Знайомство з природою рідного краю

1

5 - 6.
Рослини рідного краю.
Практична робота № 1.
Створення учнівського проекту Рослини рідного краю
2


7.
Тема 1. Рослини – символи України
Рослини – символи України: верба, калина, чорнобривці, барвінок тощо.


5
1

8.
Рослини в символах міст України.

1

9.
Використання рослин у квіткових композиціях, народних вишивках, піснях, легендах.

1

10- 11.
Конкурс на кращий учнівський проект.
Практична робота № 2.
Створення учнівського проекту Рослини – символи України
2


12- 13.
Тема 2. Дизайн сучасної оселі
Вивчення побуту наших предків. Прибирання житла до свят квітами, гілками дерев, травянистими рослинами.


9
2

14-15.
Квіти у нашому житті. Які рослини більш підходять для вітальні, кухні, спальні.

2

16.
Квіти у громадських приміщеннях.

1

17-20.
Правила догляду за рослинами.
Практична робота № 3.
Догляд за кімнатними рослинами (пересадка, підкормка, полив)
4



21.
Тема 3. Мистецтво складання
              квіткових композицій
Основні правила при складанні квіткових композицій.
Дотримання форм букета: рівносторонній та різносторонній трикутники, трапеція, куля, півкуля.

9

1

22.
Історія та основні напрямки аранжування.

1

23.
Ікебана – стиль, який прийшов з Японії в Європу у кінці XVIII ст..

1

24-27.
Конкурс на краще виготовлення ікебани.
Практична робота № 4.
Виготовлення ікебани  та квіткових композицій із сухих квітів та  рослинного матеріалу
4

28-29.
Догляд за кімнатними рослинами
Практична робота № 5.
Висадка кімнатних рослин у грунт та оформлення квіткових композицій на клумбах
2


30.
Тема 4. Зимові букети і композиції
Перегляд та можливе використання в роботі ілюстративного матеріалу у складанні зимових букетів чи композицій.

5
1

31-34.
Виготовлення зимових букетів та композицій з гілок сосни, ялини. Різдвяний вінок.
Практична робота № 6.
Конкурс на виготовлення кращих зимових букетів та композицій.
4


35.
Тема 5. Родинні обереги
Значення оберегів у житті людини.
Що означають елементи оберегу?

6
1

36.
Звичаї і традиції нашого народу.

1

37-40.
Виготовлення оберегів з рослинного матеріалу на основі ложки (символ достатку і багатого столу), віника (символ чистоти української оселі), сніпка (символ багатого та щедрого врожаю).
Практична робота № 7.
Конкурс на виготовлення кращих оберегів.
4



41.
Тема 6. Рідкісні та реліктові рослини нашого краю
Охорона природи в Україні, області. Роль суспільних організацій у вирішенні проблем охорони природи.

9

1

42.
Заповідники і заказники нашого краю
(рідкісні, ендемічні, реліктові рослинні угрупування).

1

43-44.
Заочна екскурсія в заповідні місця нашого краю.
Практична робота № 8.
Виготовлення буклету Заповідні місця нашого краю.
2

45-48.
Краєзнавчо – пошукова робота по вивченню рослинної топоніміки в нашому краї.
Практична робота № 9.
Створення учнівського проекту Рослинна топоніміка нашого краю
4

49.
Що? Де? Коли?
 Червона книга України

1


50-51.
Тема 7. Лікарські рослини
Найпоширеніші лікарські рослини в Україні (області), правила їх збирання і охорона.

9
2

52-53.
Цілющі властивості лікарських рослин. Вміст вітамінів.

2

54.
Роль лікарських рослин у житті людини.
Заочна екскурсія у світ лікарських рослин

1

55-58.
Рослинна аптечка.
Практична робота № 10.
Створення учнівського проекту Рослинна терапія
4



59.
Тема 8. Букет з перших весняних
              квітів
Червона книга України. Охорона довкілля.

5

1

60.
Екскурсія у весняний ліс Зустрічаймо пробудження природи

1

61.
Вікторина Квіти – найкращий подарунок до свята.

1

62-63.
Квіти для кожної людини.
Практична робота № 11.
Створення учнівського проекту Кожній людині -  своя квітка
2



64.
 Тема 9. Вплив навколишнього
          середовища на здоровя людини
Кімнатні рослини та чистота повітря у приміщенні.

14

1

65.
Рослини – провісники погоди.

1

66.
Значення рослин у природі і житті людини.

1

67-     77.
Робота на пришкільній ділянці.
Практична робота № 12.
Висадка квіткового насіння у грунт. Догляд за рослинами.
11

78.
Підсумкове заняття.
Підведення підсумків роботи гуртка. Завдання на літо (зібрати і засушити рослини). Правила збирання рослин.
Пошукова робота по збору рецептів народної медицини, легенд, приказок, прикмет, пов’язаних із рослинами.

1



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ І МЕТОДИ
ЙОГО ДІАГНОСТИКИ

         Вивчаючи теми занять гуртка учні закріплюють та повторюють знання з природознавства, народознавства, біології, географії.

Учні повинні знати:
-         особливості різноманітності природи України та рідного краю;
-         особливості мистецтва складання букетів та квіткових композицій;
-         історію та основні напрямки аранжування;
-         рослини – символи України;
-         рослини, які занесені до Червоної книги України;
-         лікарські рослини, їх властивості та значення у житті людини;
-         значення оберегів у нашому житті;
-         про заходи щодо охорони природи.

Учні повинні уміти:
-         вести спостереження за оточуючою нас природою та робити певні висновки;
-         складати традиційні і сучасні букети та композиції;
-         доглядати за кімнатними рослинами;
-         виготовляти ікебани, обереги;
-         складати зимові букети та композиції;
-         організовувати виставки творчих робіт.


ЛІТЕРАТУРА

1.     Закони України про охорону природи.
2.     М.С.Марченко. Лікарські рослини та їх застосування. – К.: Наукова думка, 1981.
3.   Е.К.Гульянц, Й.Я.Базик. Что можна сделать из природного материала. – М.: Просвещение, 1991.
4.  Ю.Я.Єлін, Л.І.Оляницька, С.І.Івченко. Шкільний визначник рослин. – К.: Радянська школа, 1988.
5.     М.Ф.Золотницький. Квіти в легендах та переказах. – К.: Довіра, 1992.
6.     Д.Н.Зубицький, Н.П.Зубицька. Для вашого здоровя. – К.: 1993.
7. С.С.Морозюк, В.В.Протопопова. Травянисті рослини. – К.: Радянська школа, 1986.
8.     О.В.Сингалевич. Проблеми екології рідного краю. – Тернопіль, 1993.
9.     Д.М.Бабин, Мир комнатных цветов. – Минск: Миранда, 2002.
10.   М.Л.Рева, В.М.Липовецкий. – Растения в быту. – Донецк: Донбасс, 1977.
11. М.В.Михайловська, С.М.Приходько. – Сад на підвіконні. – К: Урожай, 1986.
12. Т.І.Бабовал, В.О.Вихрущ. – Природознавство. Цікавий світ навколо нас. – Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 1998. 


ЗМІСТ

1. Пояснювальна записка …………………….........................................................   3

2. Орієнтовний тематичний план занять ……........................................................   5

3. Тематичне планування гуртка   Зелена планета …………………………….  6

4. Прогнозовані результати і методи його Діагностики ……………………….   11

5. Література …………………………………......................................................    12

6. Зміст …………………………………………....................................................   13

7. Для нотаток …………………………………....................................................   14


ДЛЯ  НОТАТОК

































Комментариев нет:

Отправить комментарий