среда, 9 марта 2016 г.

Урок економіки в 11 класі з теми "Конкуренція"

ТЕМА. КОНКУРЕНЦІЯ
Мета уроку: Розглянути поняття «конкуренція», «монополія»; розкрити зміст ринкової конкуренції; визначити негативні риси конкуренції і аргументи на її користь; вивчити вплив і значення конкуренції в умовах ринкової економіки; установити принципові відмінності досконалої конкуренції і інших форм організації ринку; розвивати логічне економічне мислення, кмітливість, виховувати вміння відстоювати власну позицію.
Основні поняття: конкуренція, ринкові структури, повна (досконала) конкуренція, неповна (недосконала) конкуренція, цінова конкуренція, нецінова конкуренція, недобросовісна конкуренція, монополія, чиста монополія, олігополія, олігопсонія, монополістична конкуренція, антимонопольна політика.
Тип уроку:  Урок  з використанням ІКТ
ХІД УРОКУ
- Сьогодні на уроці економіки ми будемо з’ясовувати значення поняття «конкуренція», без якого не можливо уявити сучасного життя.
IIМотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Слово вчителя.
- Конкуренція займає важливе місце в сучасному суспільстві. Це яскраво показано  в історичній мініатюрі Валентина Пікуля «Запашна симфонія життя», де автор розповідає про дівчину Шарлотту, до якої залицялись багатий відомий співак та бідний парфумер. На концерт свого суперника парфумер приніс кошик фіалок і поставив його на кришку рояля. Співак не взяв жодної високої ноти. Так парфумер усунув свого суперника – конкурента.
- Скажіть, а чому так сталося?
Учень.
- Бо аромат фіалок впливає на розлад голосових зв'язок, і парфумеру було про це відомо.
Вчитель.
- Тож «Конкуренція» – це найпотужніший життєвий стимул, що змушує бути рішучим, розумним, сміливим, ініціативним, щоб домогтися поставленої мети

ІІІ. Оголошення теми уроку.
-         Україна сьогодні формує ринкову економіку і для вас, для випускників школи, яким завтра будувати економіку країни, важливо познайомитися із  поняттям конкуренція, бо вона є природною властивістю ринку та силою, яка допомагає економіці розвиватися. На уроці ми будемо обговорювати зміст поняття конкуренція, її види та риси; з’ясуємо, яку роль відіграє конкуренція в ринковій економіці. Тож тема сьогоднішнього уроку: Конкуренція.
-         На уроці ви   відчуєте себе у ролі молодих бізнесменів та підприємців. Перед вами картка – конспект уроку, куди ви маєте записувати  основні поняття, які стосуються теми  уроку.
-         Наприкінці уроку ми спробуємо дати відповідь на проблемне питання: «Що дає конкуренція виробнику і споживачу?»
IV. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
- Конкуренція – одне з питань ринкової економіки, тож давайте пригадаємо що вам відомо про ринкову економіку. Я пропоную вам назвати цифри від 1 до 6 і обрати сектор, в якому закодовано питання.
- Перевір себе, натиснувши на питання.
Гра «Економічне лото»
Через яку проблему ринок розв’язує «голосування грошима»?
(«що виробляти?»)
В основі якої проблеми лежить спосіб виробництва та його технологія?
(«як виробляти?»)
Розв’язання якої проблеми залежить від орієнтирів самих споживачів, їхніх бажань і доходів?
(«для кого виробляти?»)
На розв’язання якої проблеми мають великий вплив ціни на ресурси (землю, працю, капітал)?
(«як виробляти?»)
На яке питання в ринковій економіці дає відповідь конкуренція?
(«як виробляти?»)
На які питання відповідає риночка економіка?
що виробляти?,
як виробляти?,
для кого виробляти?
- Ви вірно дали відповіді на питання «економічного лото». Отже ринкова економіка відповідає на питання: що виробляти?, як виробляти?, для кого виробляти?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
- А тепер давайте з’ясуємо, яке ж місце займає конкуренція в ринковій економіці. В ринкових умовах  кожна фірма прагне отримати максимальний прибуток, а отже, розширити масштаби господарської діяльності, фірми виступають, як конкуренти по відношенню одна до одної. Тобто економічна конкуренція – це зіткнення, боротьба, протиборство фірм, підприємців, виробників. Іншими словами «конкуренція» - це змагання. Зверніть увагу на дошку і дайте відповідь, між ким відбувається змагання, за що і для чого.
1). Фронтальне опитування
- Змагання Між ким?    (Між виробниками однотипних товарів, послуг або між споживачами за товар в умовах дефіциту.)
- Змагання За що? (За залучення якомога більшої кількості споживачів.)
- Змагання Для чого? (Для отримання максимального прибутку.)
- Скажіть, чи мала  місце конкуренція при командній  економіці?
Учень.
- Ні, тому що не було свободи вибору ні у виробників, ні у споживачів. Існувала планова економіка.
- Отже, конкуренція відбувається в ринковій економіці.
2). Учнівські презентації
- Які ж є риси конкуренції та методи конкурентної боротьби. На це питання нам допоможе дати відповідь Аня, якій було  запропоновано випереджальне завдання
1. Учнівська презентація «Загальні риси «Конкуренції»
Учень:
- Під час роботи ми з’ясували, що «Конкуренція» (від лат. concurrere — зіткнення, боротьба) — це суперництво між учасниками ринкових відносин за найвигідніші умови виробництва та збуту товарів і послуг, за отримання найбільших прибутків.
- Конкуренція має свої позитивні та негативні риси:
РИСИ КОНКУРЕНЦІЇ
                     ПОЗИТИВНІ                                                 НЕГАТИВНІ
Розподіляє ресурси
Урівноважує попит та пропозицію
Формує  ринкові ціни
Стимулює виробництво до зниження витрат і впровадження нових видів продукції
Забезпечує залежність споживача, гарантуючи захист від диктату товаровиробників
Сприяє поліпшенню якості й розширенню асортименту продукції
Сприяє нерівномірному розподілу доходів між різними соціальними групами населення
Доводить до банкрутства велику кількість дрібних, середніх і навіть частину великих товаровиробників, чим сприяє безробіттю
Породжує монополію
- У ринковій економіці відбувається постійна боротьба між виробником і споживачем. У конкуренції програє той, хто не може обертатися у рамках економічного простору.
2. Учнівська презентація «Методи конкурентної боротьби»
Учень:
- Між конкурентами - виробниками  відбувається постійно боротьба, це:
-         позбавлення конкурента джерел сировини, ринків збуту, кредитів, вигідні умови застосування капіталу, тощо;
-         маневрування цінами;
-         придбання підприємств конкурентами;
-         технічний рівень, новизна, якість;
-         створення товарів-замінників;
-         оголошення бойкоту, промисловий шпіонаж;
-         купівля патентів;
-         різноманітне використання реклами;
-         використання неринкових форм боротьби - фінансові махінації, спекуляція цінними паперами, переманювання спеціалістів тощо.
- Отже, ринкова боротьба за виживання – це найпотужніший засіб безперервного збудження робітників і трудових колективів. Прагнення обійти конкурента, не поступитися, не відстати створює найпотужніший стимул економічного прогресу, зростання продуктивності, підвищення якості.
Учитель.
- Тож, загроза вибути з гри у змаганні за економічне процвітання, за забезпечене життя діє сильніше, ніж засоби спонукання до ефективної та якісної діяльності.
- А які види конкуренції бувають? Над цим питанням працювали Саша і Даша.
3.     Учнівська презентація «Види конкуренції»
Учень 1:
- Досліджуючи це питання ми з’ясували, що конкуренцію розрізняють за:
Учень1.
- Досконала  конкуренція передбачає на ринку великої кількості незалежних фірм, які самостійно вирішують, що і в якому обсязі виробляти, та не впливають на ціну товару, який виробляється. Це ідеальний образ конкуренції.
- Монополістична конкуренція – передбачає на ринку значної кількості продавців, що пропонують подібний, але не однорідний товар
- Монополія – ринок одного продавця
- Монопсія – ринок одного покупця і великої кількості продавців
- Олігополія – існування декількох крупних продавців однакових або різних товарів.
- Олігопсонія – перевищення кількості продавців товару над обмеженою кількістю покупців
Учень 2.
- Іноді монополізму не уникнути (прикладами є : виробництво грошових одиниць, атомної зброї). Ми визначили також характерні риси.
Характерні риси монополії:
- відсутня диференціація продукту;
- проникнення у галузь заблоковане;
- продукт унікальний, близьких замінників не існує;
- державна монополія може за допомогою цін прагнути досягти різних цілей (встановлює ціну нижче собівартості, якщо товар має важливе значення для покупців, які не в змозі купувати його за повну вартість;  ціна може бути визначена з урахуванням покриття витрат або одержання великих прибутків)
ПРИКЛАДАМИ такої конкуренції є: електричні та газові компанії, водопостачання, зв'язок, телебачення, банківська система, транспорт тощо.
Учень 3.
- Олігополія – одногалузева монополія – утворюється у випадку, коли численні покупці мають справу з декількома великими продавцями. Причина – жорсткі умови проникнення на олігопольний ринок, який складається з невеликої кількості продавців, дуже чутливих до політики ціноутворення і маркетингових стратегій один одного. Які ж характерні риси цього виду конкуренції?
Характерні риси:
- товари можуть бути схожими (сталь, алюміній) і зовсім різними (автомобілі, компютери);
- невелика кількість покупців пояснюється тим, що новим претендентам важко потрапити на цей ринок;
- кожен продавець чітко реагує на стратегію дії конкурентів (якщо сталеварна компанія знизить ціни на 10%, покупці швидко переорієнтуються);
- не має впевненості, що може домогтися довгострокового результату за рахунок зниження цін.
ПРИКЛАДАМИ такого виду конкуренції є: літакобудування, алюмінієва промисловість, виробництво побутової техніки(комп’ютерів) , тощо.
Учень 4.
- Монополістична конкуренція характеризується великою кількістю виробників та продавців, які пропонують однотипову, але дещо відмінну продукцію. Ринок монополістичної конкуренції складається з великої кількості продавців, які здійснюють угоди в різноманітному діапазоні цін.
Характерні риси:
- входження до галузі просте;
- реальні вироби можуть різнитися якістю, властивостями, зовнішнім виглядом;
- покупці бачать різницю у пропозиції та спроможні платити за товар по-різному;
- використовується практика присвоєння товарам марочних назв, реклама та методи особистих продаж;
- монополіст сам визначає ціну, яка приносить йому надприбуток, контролює ринок, ставить покупця в абсолютну залежність від себе, спрацьовує метод нецінової конкуренції.
ПРИКЛАДОМ є: легка промисловість, меблі, книги, сфера послуг, побутові товари.
Учитель.
- Отже монополія – виключне право продажу. Людина, яка  має це право,  може продавати саме той товар, на який поширюється це право, оцінюючи його, як йому заманеться. Таким чином концентрація виробництва – основна причина виникнення монополій.
3. Практична робота
Учитель:
- Тепер перевіримо, як ви засвоїли матеріал «Види конкуренції». Пропоную вам заповнивши таблицею на комп’ютерах , в якій за характерними ознаками визначити види конкуренції.   
Таблиця «Характеристика основних ринкових структур»
Характерні ознаки
Досконала конкуренція
Недосконала конкуренція
Монополістична конкуренція
Олігополія
Монополія
Кількість виробників
Дуже велика кількість незалежних фірм
Багато фірм
Декілька фірм
Одна фірма
Тип продукту
Стандартний; однорідні товари
Диференційований залежно від ринків
Стандартизований або диференційований
Унікальний, не має близьких замінників
Умови входження на ринок
Дуже легкі, відсутні перешкоди
Відносно
легкі
Обмежені, вимагають великих інвестицій
Блоковані
Контроль за цінами
Відсутній; ціни визначає ринок
Обмежений
Обмежений взаємною залежністю; значний у разі таємної змови
Значний, інколи повний контроль
Не цінова конкурен-ція
Відсутня
Наголос на рекламу, торгові знаки, марки
Типова, особливо за диференціації продукту
Реклама
Приклади
Деякі ринки сільського сподар-ської продукції, ринок цінних паперів
Роздрібна торгівля, виробництво одягу, взуття, послуги перукарень, кафе, ринки безалкогольних напоїв, виробів побутової хімії, ліків
Виробництво сталі, автомобілів, побутової техніки, ОПЕК
Місцеві підприємства комунальних послуг, пошта, метро, електроенергетичні, газо-, водопровідні, теле
Учитель.
- Отже, прокоментуйте свою роботу (троє учнів коментують таблицю)
- Як ви бачите, діти, в сучасній економіці мають місце досконала та недосконала конкуренції.
Учитель.
- Конкуренція – це ще і елемент конкурентної боротьби. І не завжди «Ціль виправдовує засоби». Пропоную зясувати, до якої конкуренції належать твердження:
Добросовісна (чесна)
Недобросовісна (нечесна)
Заснована на реальному поліпшенні якостей продукції та одержанні переваг виробником
Нецивілізована боротьба з конкурентами, заснована на одержанні комерційної вигоди шляхом обману споживачів, партнерів, державних органів: дезінформація, економічне шпигунство, підкуп, переманювання покупців тощо

ІV. Закріплення матеріалу
Слово вчителя.
- Без конкуренції уявити ринкову економіку не можливо. Недаремно багато відомих вчених-економістів висловлювались про конкуренцію та визначали її вплив на суспільство. Настя працювала над темою «Погляди  вчених – економістів на поняття «Конкуренція»
- Діти, послухайте і скажіть, яким було ставлення вчених на конкуренцію.
1. Технологія «Цитати»
Учень.
- У різні часи вчені – економісти досліджуючи ринок товарів та послуг стикалися з поняттям «конкуренція».
1. «Конкуренція викликає скорочення заробітної плати і веде народ до злиднів через успіхи в промисловості» (Шарль Фур’є, відомий французький економіст XIX ст.).
2. «Конкуренція веде до того, щоб виробництво здійснювалося найраціональнішим способом» (Людвіг фон Мізес, економіст, засновник нової австрійської школи в економічній науці).
4. «На конкуренцію найчастіше нарікають ті торговці і промисловці, ціни на товари яких вона знижує, хоча «енергія і винахідливість» конкурента, який спричинив це зниження, обертається вигодою для споживача і суспільства» (Альфред Маршалл, видатний англійський економіст, засновник мікроекономіки).
5. «Конкуренція — це життя торгівлі та смерть торговців» (Альберт Хабборд, американський письменник-публіцист).
6. «Реальний світ, яким ми його знаємо, виступає як своєрідне сполучення елементів конкуренції з недосконалостями, що внесені монополіями» (Пол Семюельсон, американський економіст, лауреат Нобелівської премії).
7. «Конкуренція являє собою процедуру відкриття, пізнання нового — процедуру, властиву еволюції в усіх її формах, що змушує людину поза її бажанням пристосовуватися до певних ситуацій. І саме за рахунок зростаючої конкуренції, а не за рахунок солідарності збільшується поступово наша ефективність» (Фрідріх фон Хайєк, видатний австро-американський економіст, лауреат Нобелівської премії).



Учень.
- Отже під час своєї роботи я з’ясувала, що вчені –економісти вивчаючи ринок товарів і послуг по-різому ставились до поняття «конкуренція».
Вчитель.
- Тож, скажіть, яким же було ставлення вчених до конкуренції.
- Вчені мають протилежні погляди на конкуренцію, але кожен з них охарактеризував поняття, і сьогодні вони мають право на існування.
Вчитель.
- Отже, конкуренція по-різному впливає на суспільство і має свої переваги та недоліки. Давайте визначимо її вплив на суспільство. Пропоную, за допомогою комп’ютера визначити, як конкуренція впливає на суспільство. Відкрийте файл «Добре/ Погано»
2. Вправа «Бліц-відповіді (Погано/ Добре)»
- Перед вами питання, 1 група  (які сидять біля вікна) визначає позитивний вплив, а 2 група  (біля стіни) – визначає негативний вплив на економіку та суспільство.
1. Конкуренція спричинює безробіття. (Погано)
2. Змушує людей пристосовуватися до нових ситуацій. (Добре)
3. Може призвести до перевиробництва товарів. (Погано)
4. Поліпшує якість продукції. (Добре)
5. Підвищує ефективність виробництва. (Добре)
6. Породжує монополію. (Погано)
7. Зменшує доходи найманих працівників. (Погано)
8. Призводить до розорення дрібних товаровиробників. (Погано)
9. Знижує ціни і збільшує загальний добробут. (Добре)
10. Знищує найслабших. (Погано)
Учитель.
- Я бачу, що більша частина учнів справилась із завданням. Тож правильну відповідь перешліть на інтерактивну дошку.
- 1 група – ДОБРЕ – правильно визначили позитивні риси конкуренції: 2 4 5 9
2 група, як бачимо теж правильно справилась із завданням – Погано – 1 3 6 7 8
- Отже конкуренція має і позитивний  і  негативний вплив не лише на економіку, а й на суспільство.
- А чи може держава захистити підприємців від негативного впливу конкуренції? Я пропоную вам переглянути мультфільм.
- Тож скажіть, чи може держава вплинути на конкуренцію між виробниками?
Учень.
- Так, держава може захистити підприємців від негативного впливу конкуренції, приймаючи відповідні закони.
Учитель.
- Тож недобросовісна конкуренція недопустима в ринковій економіці, конкуренція повинна бути чесною. Памятайте про це, коли в майбутньому станете економістами, підприємцями, бізнесменами.
3.  «Реклама»
Учитель.
- Частина з вас вже обрали ким хочуть бути у житті. Є серед вас і ті, хто хоче пов’язати своє життя із рекламним бізнесом. Вони обрали товар і підготували рекламу цього товару.
 (реклама чаю, мінеральної води, цукерок)
- Чи ввважаєте ви,що реклама впливає на конкуренцію? «Реклама – двигун торгівлі».
- Так, реклама впливає на конкуренцію, бо
- Сподіваюсь, що прорекламовані товари вам сподобались  і ви будете частіше їх купувати.    
4. Фронтальна  робота 
Учитель.
-Реклама може підвищити  або знизити купівлю та продаж товару. Конкуренти часто використовують рекламу для того, щоб продати свій товар. На робочому столі комп’ютера відкрийте файл  «Ситуація» і спробуйте розв’язати задачу.  
(на моніторах комп’ютерів  записані  різні ситуації, потрібно прокоментувати їх)
1. Ви – торговець соку. Ціна найбільш ходового – 10 грн. Ваш конкурент також продавав свій сік за 10 грн., але потім знизив ціну до 9 грн., але якість соку дещо погіршилась. Що вам робити, щоб не збанкрутувати?
- Єдине правильне рішення – підвищити ціну до 11 грн. Покупці відчують різницю в якості, а різниця в 2 грн. покриє вибір тих, хто надав перевагу соку конкурента.
2. Двом молодим спеціалістам дали випробний термін, щоб вони показали себе в роботі. Обоє старанні, наполегливі,але одному не вистачає посидючості, а інший недостатньо рішучий. Шеф у роздумах: кого краще взяти на роботу? Якими принципами керуватися? Чи варто прийняти альтернативне рішення? Яке?
- Новачкам потрібно обєднати зусилля та допомогти один одному.
3. На підприємстві відбулася зміна керівництва. Ви – спеціаліст зі стажем, роботу виконуєте старанно, але помічаєте з боку шефа незадоволення, яке вважаєте недоречним. Як ви будете діяти ?
- Буду намагатися й далі виконувати справно свою роботу, проявляти ініціативу, щоб мої дії були оцінені.
Учитель.
- Отже, сподіваюсь, що потрапивши у схожі ситуації ви зможете знайти правильне рішення.
V. Підсумок уроку
Учитель.
-         На початку уроку ми ставили завдання розглянути та дослідити поняття «конкуренція», яку роль відіграє вона у ринковій економіці. Проблемним питання урокубуло:  Що дає конкуренція виробнику і споживачу?
 Гра «Мікрофон»
-         Пропоную вам прочитати і продовжити одне з речень. (На екрані два речення, учні вибирають одне з них і продовжують)
«Я споживач, тож конкуренція потрібна мені …..»
«Я виробник, тож конкуренція потрібна мені …..»




ОЦІНКИ
- Ми, сьогодні на уроці, розглядали поняття «Конкуренція», її види, вплив на економіку та суспільство. Кожен з вас показав свій рівень навчальних знань.  Я вважаю, що Аня Дуднкі, Аня Базилєва, Саша, Даша, підготували гарні презентації, були активними на уроці і отримують оцінку 12 балів. Даша, Настя та Марина, які підготували рекламу, але були менш активними отримують оцінку 11 балів. Активними також на уроці були ______________ вони отримують 10 балів. Також рівень ваших знань я дізнаюсь після перевірки карток-конспектів, які ви заповнювали протягом уроку, за які частина учнів також отримає позитивну оцінку.
VI. Домашнє завдання
- Вдома ви попрацюєте над змістом підручника за даною темою
1. Опрацювати матеріал підручника с. .
- Також пропоную творче завдання.
2. Придумати  ситуації, які б відповідали різним видам конкуренції.



















Картка- конспект уроку
        ________           _____     __________________________________________________________      (дата)                (клас)                                                                               ( Прізвище, ім’я )
Тема. ________________________________________________________
Проблемне питання уроку: Що дає конкуренція виробнику і споживачу?

Поняття

Визначення
Конкуренція

   
Досконала конкуренція

Монополія


Олігополія


Монополістична конкуренція

Добросовісна конкуренція (чесна)

Недобросовісна конкуренція (нечесна)


Реклама


ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ УРОКУ

Завдання

Відповідь
Закінчи речення
1. Конкуренція відбувається в _____________________економіці

2.Ринкова економіка відповідає на питання __________________
________________________________________________________
Позитивні риси конкуренції
1.
2.
3.
4.
5.
6.

Негативні риси конкуренції
1.
2.
3.
Методи конкурентної боротьби
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

Види конкуренції та їх характерні риси



















































Відомі вчені – економісти, які досліджували питання «Конкуренція»










Комментариев нет:

Отправить комментарий