среда, 9 марта 2016 г.

САМООСВІТНЯ РОБОТА ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФИИ ТА В ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАС

УДК 317.315
Н.О. Луганська
(м. Синельникове)
САМООСВІТНЯ РОБОТА ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ
ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФИИ ТА В ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАС
        Луганська Н.О., Самоосвітня робота вчителя географії для розвитку креативних здібностей учнів на уроках географії та в позаурочний час (Самообразование учителя географи для развития креативних способностей учеников на уроках географи и в позаурочний час. Geography teacher self-educational work for the development of creative abilities of students in geography lessons and after school .)
Анотація: Луганська Н.О. Самоосвітня робота вчителя географії для розвитку креативних здібностей учнів на уроках географії та в позаурочний час.
          У статті розкрито значення самоосвітньої роботи вчителя для підвищення якості географічної освіти,  визначено форми та систему самоосвітньої роботи вчителя географії;; описано використання інноваційних форм і методів навчання для розвитку креативних здібностей учнів на уроках географії  та у позаурочний час; названо форми і методи психолого- педагогічної діагностики вчителя на всіх етапах атестаційного періоду.
Ключові слова: освіта впродовж життя, саморозвиток, самовдосконалення, інноваційні технології.
Аннотация: Луганская Н.А., Самообразование учителя географии для развития креативных способностей учеников на уроках географии и во внеурочное время.
          В статье раскрыто значение самообразования учителя для повышения качества географического образования, определены формы и систему самообразования учителя географии; описано использование инновационных форм и методов обучения для развития креативных способностей учеников на уроках географии  и во внеурочное время; названо формы и методы психолого-педагогической диагностики учителя на всех етапах аттестационного периода.
Ключевые слова: образование на протяжении всей жизни, саморазвитие, самоусовершенствование, инновационные технологии.
Summary: Lugans’ka N.O.  Geography teacher. Self-educational work for the development of creative abilities of students in geography lessons and after school .
          In the article is shown the importance of self education of teachers to improve the quality of geographical education , some form of self educational system for the teacher of geography ; how to use innovative forms and methods for the development of creative abilities of students in geography lessons and in their spare time ; these forms of psychological and educational assessment methods are used  at all stages of the benchmark period.
Key words: education throughout life , self-development , self-improvement , innovative technologies .
Постановка проблеми
Нагальною потребою сучасної освіти є пошук нових, більш дієвих педагогічних технологій навчання, бо змінюється суспільство, в якому ми живемо, змінюються і пріоритети. А разом з ними і цілі географічної освіти. Тому сучасний вчитель географії має не стільки "наповнювати" голови школяра різноманітною інформацією, скільки навчати учнів самостійно одержувати потрібні географічні матеріали, аналізувати їх. В умовах особистісно-орієнтованого навчання вчитель є організатором самостійної пізнавальної діяльності учня. У таких умовах педагогу необхідно володіти методами і формами побудови освітнього процесу, які б стимулювали самостійну пізнавальну діяльність учня. Тому він має постійно працювати над підвищенням свого фахового рівня, самовдосконалюватися. Отже, професійно-особистісний розвиток вчителя в системі післядипломної освіти розумію як професійне самовдосконалення педагога, орієнтоване на підвищення якості освіти, підсилення практичної спрямованості навчально-виховного процесу та активізація пізнавальних інтересів учнів.
Аналіз актуальних досліджень
         Зацікавленість є ефективним засобом успішного навчання, необхідною умовою досягнення позитивних наслідків. Видатний педагог В.О.Сухомлинський вважав, що навчальний процес у сучасній школі повинен розвивати всемогутню радість пізнання. Лише тоді, коли дитина зацікавиться матеріалом, у неї виникне бажання дізнатися про нього більше. Ефективне навчання неможливе без активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативних здібностей учнів. Адже, діти повинні засвоїти не тільки певну суму знань з даної теми, а й навчитися спостерігати, порівнювати, виявляти зв'язки, міркувати. І добитися цього можна лише засобами, які активізують творчу діяльність учнів. Я  вважаю, що такими засобами є інноваційні методи навчання.
Метою статті є показати шляхи підвищення професійного рівня вчителя географії,  поділитися досвідом вивчення та впровадження на уроках географії сучасних технологій навчання для розвитку креативних здібностей учнів.
Основні завдання:
1)    визначити форми та систему самоосвітньої роботи вчителя географії;
2)    познайомити із змістом плану самоосвіти вчителя;
3) з’ясувати орієнтири системи післядипломної освіти щодо забезпечення якісного безперервного підвищення кваліфікації педагога;
4) описати використання інноваційних форм і методів навчання для розвитку креативних здібностей учнів на уроках географії  та у позакласній роботі;
5) назвати форми і методи психолого- педагогічної діагностики вчителя на всіх етапах атестаційного періоду.
Виклад основного матеріалу
Учитель повинен більше працювати
не на уроці, а готуючись до нього
                                                                                                                           В.О.Сухомлинський   
       Самоосвіта - це самостійно надбані знання, з урахуванням особистих інтересів і об'єктивних потреб загальноосвітньої школи, із різних джерел - додатково до тих, що отримані в базових навчальних закладах. Відмінною рисою самоосвіти педагога є те, що результатом такої роботи виступає ефект розвитку учнів, а не тільки власне самовдосконалення в особистому та професійному планах.
       Форма самоосвіти вчителя географії:
-    поглиблена підготовка до уроків;
-    виконання до курсових та між курсових завдань;
-    заняття на очно-заочних курсах;
-    виступи на семінарах-практикумах з географії з доповідями;
-    систематичне читання книг та періодичних видань.
       Система самоосвітньої роботи вчителя передбачає:
-    поточне і перспективне планування самоосвіти;
-    підбір раціональних форм та способів засвоєння і збереження інформації;
-   оволодіння методикою аналізу і способами узагальнення свого та колективного педагогічного досвіду;
- поступове освоєння методів дослідницької та експериментальної діяльності.
       План самоосвіти вчителя географії містить:
-    перелік літератури, яку планується опрацювати;
-    визначені форми самоосвіти;
-     термін завершення роботи;
-   передбачувані результати (підготовка доповіді, виступи на засіданні МО вчителів природничо-математичного циклу, поурочне планування, опис досвіду роботи, оформлення результатів тощо).
       Матеріал, зібраний у процесі самоосвіти, розподіляю окремо і зберігаю в електронному вигляді «Портфоліо вчителя географії».
Тож, я, як вчитель географії, намагаюся постійно самовдосконалюватися, працювати над підвищенням свого рівня самоосвіти. Для цього складаю перспективний план самоосвітньої діяльності за розділами:
І. Вивчення законодавчої та нормативно-правової бази
ІІ. Документація з предмету: програми з географії, орієнтовне календарне планування з географії, методичні рекомендації щодо викладання предмету в поточному навчальному році.
ІІІ. Науково-теоретична та методична література.
ІV. Психолого- педагогічні основи навчання та виховання: професійно-ціннісні  орієнтації  вчителя, діагностична карта педагогічної оцінки та самооцінки готовності вчителя до саморозвитку.
V. Вивчення передового педагогічного досвіду.
VI. Підвищення етико-естетичного рівня, культури педагога.
Один раз на п’ять років я, як всі педагогічні працівники, проходжу курсову перепідготовку на фахових курсах вчителів географії. Отримавши завдання післякурсової підготовки, я обрала тему самоосвітньої діяльності, роботу над якою спланувала у формі науково-методичного проекту: «Використання інноваційних форм і методів навчання для розвитку креативних здібностей учнів на уроках географії та у позакласній роботі», мета якого:
– спонукати дітей до постійної активної співпраці;
-  розвивати інтерес учнів до оволодіння предметом;
- вчити шукати потрібну інформацію, використовуючи різноманітні джерела.
Для того, щоб залучити учнів до активної творчої діяльності на уроках та в позаурочний час намагаюся формувати у дітей: навички ефективного спілкування; вміння творчо працювати, вирішувати різноманітні навчальні проблеми; розвинуте критичне мислення, здатність висловлювати власну точку зору та поважати точку зору інших.
 Систематично, на кожному уроці, ознайомлюю своїх учнів із навчально-пізнавальними завданнями уроку, прагну разом їх вирішити, даю волю самостійній творчій діяльності. Навчальний процес намагаюсь вести так, щоб зусилля дітей були спрямованні на них самих, щоб вони розвивали свої здібності та практичні навички. Вважаю, що вчитель  на кожному уроці повинен розвивати гнучкість мислення дитини – основу креативного мислення.   Тому,  до кожного уроку, підбираю такі завдання, щоб учні, виконуючи їх, могли посперечатися про шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми.   
Створення нової системи освіти в Україні зумовило істотні зміни в теорії і практиці навчально-виховного процесу.  Гуманізація освіти, її орієнтація на творчий розвиток учня змушують вчителів переходити на технологічний етап її розвитку. Сьогодні під технологією навчання розуміють педагогічну систему, в якій використання засобів навчання підвищує ефективність навчального процесу. Вибір технології навчання вимагає від педагога вміння визначати основу власного пошуку, розробити систему діяльності на основі дослідження її результатів.  Опрацювавши літературу про сучасні технології навчального процесу, я змогла, на основі здобутих знань та з позицій власного досвіду, обрати  сучасні технології, які б відповідали  як моєму творчому потенціалу, так і контингенту учнів. У своїй роботі  використовую технологію «проблемне навчання». Теоретично обґрунтував проблемне навчання американський філософ, педагог Дж. Дьюї (1859-1952). Сучасне висвітлення проблеми можна знайти у роботах М.Махмутова, Т.Ільіної, Г.Вернера, В.Окопа, А.Аматюшкіна, П.Підкасистого.
Технологія проблемного навчання, на мою думку, найефективніше дозволяє розвивати креативне мислення учнів. Воно починається з виникнення пізнавальної потреби, саме вона дає необхідну спрямованість думки і тим самим створює внутрішні умови для засвоєння нового матеріалу.  Щоб створити умови для виникнення пізнавальної потреби, активізувати розумову діяльність учнів, надати їй ціленаправленого характеру та зробити запам’ятовування більш ефективним, я на уроці використовую різноманітні способи створення проблемних ситуацій:
-         Коли учні стикаються із життєвими явищами та фактами, які потребують теоретичного пояснення.
-         Під час практичного направлення уроку у учнів виникає необхідність порівнювати, визначати, узагальнювати.
-         Під час дослідницьких завдань застосовую використання технології проблемного навчання разом з іншими інтерактивними технологіями та методами, що надає мені можливості  навчити учнів не просто сприймати загальні істини, а й що, на мою думку, більш важливо – мислити.
Застосування даної технології на уроках географії допомагає розвивати креативні здібності учнів; активізувати розумову діяльність; знайти істину шляхом перенесення властивостей одного об’єкту на інший.
         Для створення проблемної ситуації  використовую інноваційні форм і методів навчання:
- Частково пошуковий метод, який використовую з метою збереження в учнів необхідності творчого мислення. Якщо проблема виявилася для учнів складною, я звужую поле пошуку, подрібнюю завдання і, зберігаючи проблемність, допомагаю просуванню учнів у вирішенні завдання. Під час такої роботи, на мою думку, доцільно використовувати метод проектної технології. Метод проектів надає можливість перевірити та закріпити на практиці теоретичні знання, сприяє набуттю учнями життєвого досвіду, необхідного для розвитку та функціонування і його окремих компетентностей, і життєвої компетентності в цілому.
- Дослідницький метод, використовую при роботі з обдарованими учнями. Ставлю проблемне завдання теоретичного чи практичного характеру, яке учні вирішують самостійно, і в процесі роботи вони здобують ґрунтовні знання,  уміння, навички, розвивається їх пізнавальний інтерес до предмету «Географія».         
         Комп`ютерні інновації, що так стрімко увірвались у наше життя, є потужним інструментом оновлення навчально-виховного процесу, що підвищують інтерес до навчання, сприяють розвитку творчих здібностей учнів.
         Сьогодні не можливо підготувати та провести сучасний урок без використання ІКТ. Спочатку я застосовую їх для елементарних потреб: набираю текст конспекту уроку, готую дидактичні матеріали, плани, систематизую наочні посібники, створюю картотеку,  використовую мережу Інтернету для шукаю  цікавої інформації. Поступово,  опановуючи  можливості ПК, я познайомилася із  програмами, що використовую в своїй роботі: Power Point, Test,Windows, Excel.
Використовуючи у своїй роботі ІКТ, слідкую за вдосконаленням показників творчої активності учнів.
         Аналіз рівня навчальних досягнень учнів свідчить про те, що використання ІКТ на уроках географії сприяє покращенню якості знань учнів в середньому  на 18%. Анкетування учнів 7-10 класів показало, що більшість учнів із задоволенням виконують творчі завдання із застосуванням ІКТ.
         Активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх креативних здібностей на уроках географії  та у позакласній роботі сприяє впровадження інтерактивних форм та методів навчання. Я вважаю, що гуманізація системи стосунків «учитель-учень», задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці обумовлюють поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів роботи, адже саме через використання інтерактивних методик, зокрема через групові форми виконання завдань, роботу в парах у дітей формується позитивна мотивація до навчальної співпраці.
         Працюючи в умовах експериментального навчального закладу за темою «Створення системи національно-патріотичного виховання учнів в умовах школи випереджаючої освіти для сталого розвитку» я впроваджую метод «наскрізного навчання». Наприклад,  на уроці за темою: «Альтернативні види енергії» формую у дітей якості економного споживача природних багатств, почуття відповідальності за вирішення глобальних проблем сучасності.
Висновки
         Робота над науково-методичним проектом із самосвіти дає можливість мені спланувати, які нормативні документи, методичні матеріали, рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу на уроках географії необхідно опрацювати для того, щоб удосконалити  рівень викладання навчального матеріалу, замислитися над результатами власної творчої діяльності, більше уваги приділяти самоосвіті, аналізу рівня навчальних досягнень учнів, їх творчі здобутки.
Впровадження інноваційних методів і форм навчання сприяє створенню навчального середовища, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, розвиває світогляд дітей,  формує критичне мислення; виявляє і реалізовує індивідуальні можливості учнів. При цьому навчально-виховний процес організовується так, що учні шукають зв'язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; навчаються співробітництву.


Література

1.  Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, схвалена Указом Президента України від 25 червня 2013 року №344/2013
2.      Державна національна програма “Освіта” Україна ХХІ століття. – К.: Райдуга, 1994. – 64 с.
3.      Постанова Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»
4.    Закон України «Про інноваційну діяльність»..-
      Доступ http//zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.htm40-15
5. Волобуєва Т.Б.Розвиток творчої компетентності школярів.-Х.:Вид.група «Основа»,2005.-112с
6.      Ільїнський А.М. Використання інформаційних технологій на уроках географії // Географія. – 2004. - №23. – С.15-16.
7. Калашніков І.В. Аналіз підходів до проблеми творчості в психолого педагогічній літературі. // Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського. – Одеса. – 1999. – №8-9. – С. 113-117.
8.      Корнєєв В. Комп’ютер і географія // Освіта. – 2003. - №12. – С.10-11.
9.  Мірошник С. Проблема формування творчої самостійної діяльності учнів у педагогічній науці // Світло. – №1. – 2003. – С. 10-13.
10.  Софій Н.З. Інноваційні методи навчання та викладання: теоретичне підґрунтя та методика використання / Н.З. Софій. — К.: Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», 2008. — 60 с.
11.  Юхимович О. Використання комп’ютерної техніки під час вивчення географії // Географія та основи економіки в школі. – 2003. - №5. – С.16-20.
12.  Освітні технології: Навчально-методичний посібник / [За ред. О.М. Пехота, А.З. Кінтенко та ін.]. – К.: Експрес, 2002. – 255 с.




Комментариев нет:

Отправить комментарий