Програма
факультативу з географії
“Екологічні стежини “
8 – 9
класи
34
години на навчальний рік, 1 година на тиждень
Природничо
– математичний напрям
Біолого
– географічний профіль
Програма факультативу “Екологічні
стежини“ містить
7 тем. Навчальний матеріал залучає учнів до вивчення природи рідного краю,
формуванню уявлення про залежність навколишнього середовища від людської
діяльності, розвиває творчі навички, художній та естетичний смак, прищеплює
любов та бережливе ставлення до природи.
Програма факультативу може бути
використана вчителями біології, географії, керівниками гуртків.
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Факультатив “Екологічні стежини“
сприяє вивченню, збереженню природи рідного краю, розкриває в доступній формі
зв’язки між діяльністю людини та природим середовищем; розвиває творчі навички,
художній та естетичний смак, вміння та навички спостереження за природою
рідного краю; прищеплює любов та
бережливе ставлення до природи.
В основу вивчення програмного
матеріалу покладено краєзнавчий принцип, який знайомить учнів з природними
об’єктами своєї місцевості та
екологічними наслідками людської діяльності.
Завдання курсу:
-
учні знайомляться з науковими знаннями про екологію
рідного краю, встановлюють взаємозв’язки між суспільством та окремими
елементами і явищами природи;
-
екскурсії допомагають вивчати навколишнє середовище та допомагають
вести і узагальнювати спостереження за природою;
-
пошукова робота проводиться з метою поглибленого вивчення
екологічних проблем України та області;
-
учні мають брати активну участь у всіх природоохоронних
заходах: насаджувати квіти та дерева на пришкільній ділянці, охороняти рослини,
які потребують захисту, примножувати багатства рідного краю;
-
з метою розвитку творчих здібностей, пізнавальної
активності учні беруть участь у конкурсах, вікторинах, оформлюють пошуково –
краєзнавчу роботу у вигляді проектів, буклетів.
Виконання програми допоможе учням
закріпити знання, набуті на уроках природознавства, народознавства, біології,
географії України.
Програмою передбачено проведення
екскурсій, вікторин, пошуково – краєзнавчої роботи.
Запропонована програма
розрахована на учнів 8 – 9 класів.
Заняття проводяться 1 раз на
тиждень.
ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№
з/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Разом
|
Теорія
|
Практика
|
||
1.
|
Вступ.
|
1
|
1
|
-
|
2.
|
Ісоричні етапи взаємодії суспільства і природи
|
4
|
3
|
1
|
3.
|
Взаємодія людини і природного середовища
|
8
|
7
|
1
|
4.
|
Природоохоронна робота людини
|
6
|
5
|
1
|
5.
|
Сучані екологічні проблеми
|
7
|
6
|
1
|
6.
|
Шляхи подолання екологічних проблем
|
5
|
4
|
1
|
7.
|
Екологічне забруднення і вплив навколишнього середовища на здоров’я людини
|
2
|
2
|
-
|
8.
|
Підсумкове заняття.
|
1
|
1
|
-
|
Всього:
|
34
|
29
|
5
|
Тематичне планування факуьтативу “ Екологічні стежини“
№
з/п
|
Зміст теми
|
Навчальні досягнення
|
К-сть годин
|
1.
|
Вступ
Екологія як наука. Завдання і структура факультативного курсу “ Екологічні стежини“. Основні принципи та нові підходи до вивчення
екологічної науки.
|
Учень:
- знає визначення екології як науки, завдання і структуру курсу;
- уміє обгрунтовувати необхідність вивчення екологічної ситуації;
- аналізує зв’язки між природним середовищем
та суспільством.
|
1
|
Розділ І. Вплив людини на
навколишнє середовище ( годин)
|
|||
2.
|
Тема 1. Ісоричні етапи
взаємодії суспільства і природи
Чинники, які визначили основні історичні етапи взаємодії суспільства і
природи (неолітична революція, промислова революція, науково-технічна
революція).
Основні етапи формування екологічного виховання людини.
Природа рідного краю. Екскурсія у природу
“Знайомство з природою рідного
краю”
Практична робота № 1. Аналіз та екологічні
наслідки взаємодії природи і суспільства.
|
Учень:
- знає визначення понять неолітична, промислова та науково-технічна
революція;
- визначає чинники та етапи взаємодії суспільства і природи;
- уміє аналізувати та прогнозувати наслідки взаємодії природи і
суспільства.
|
4
|
3.
|
Тема 2. Взаємодія людини і
природного середовища
Основний вплив людини на географічні процеси і явища у природі.
Глобальне потепління і парниковий ефект. Озонова діра в атмосфері.
Катастрофічне забруднення водойм і нестача питної води.
Виснаження грунтів внаслідок рекультивації та нераціонального
використання.
Зміна видового складу рослинного і тваринного світу внаслідок діяльності
людини.
Природне середовище і екологічна загроза планеті внаслідок людської
діяльності.
Практична робота № 2. Комплексна оцінка
природних ресурсів рідного краю (за типовим планом).
|
Учень:
- уміє визначати вплив людини на процеси і явища природи;
- характеризує основні проблеми природного
середовища під впливом людської діяльності;
- уміє оцінювати природні ресурси рідного краю;
- називає найважливіші екологічні проблеми сучасності.
|
8
|
4.
|
Тема 3. Природоохоронна робота
людини
Раціональне та нераціональне використання природних багатств України
(рідного краю).
Природоохоронні об’єкти (заповідники,
заказники, національні парки, пам’ятки природи рідного
краю. Основні завдання природоохоронних об’єктів.
Червона та Зелена книги України.
Закони про охорону природи в Україні. Постанови про охорону природи в
області.
Природоохоронні заходи у своїй місцевості.
Практична робота № 3. Нанести на контурну
карту природоохоронні об’єкти України, своєї
області.
|
Учень:
- знає закони України про охорону природних ресурсів та їх раціональне
використання;
- визначає заходи з охорони природи своєї місцевості та завдання
природоохоронних територій;
- уміє виконувати правила поведінки під час перебування в навколишньому
середовищі;
- уміє дбайливо ставитися до природних ресурсів свого краю.
|
6
|
5.
|
Тема 4. Сучані екологічні
проблеми
Основні причини і джерела розвитку екологічних проблем.
Джерела та види забруднення природного середовища. Побутові, промислові
та токсичні відходи.
Природні та антропогенні наслідки екологічних катастроф.
Чорнобильська катастрофа та її наслідки для природного середовища,
людини.
Діяльність міжнародних та громадських екологічних організацій.
Практична робота № 4. Провести спостереження за забрудненням природного
середовища рідного краю.
|
Учень:
- характеризує основні причини і джерела розвитку екологічних проблем;
- визначає види забруднення природного середовища;
- уміє спостерігати за забрудненням природного середовища та визначати
наслідки цих забруднень.
|
7
|
6.
|
Тема 5. Шляхи подолання
екологічних проблем
Екологічна культура та формування екологічного виховання в учнів, в
людському суспільстві вцілому.
Екологічна відповідальність суспільства та усвідомлення залежності
глобальних процесів перетворення природного середовища від дій конкретних
людей.
Перехід до збалансованого розвитку природи і суспільства.
|
Учень:
- визначає основні напрямки діяльності людини для поліпшення екологічної
ситуації у світі, рідному краї;
- уміє оцінювати можливі шляхи відвернення глобальної катастрофи і
загибель людської цивілізації.
|
5
|
7.
|
Тема 6. Екологічне забруднення і вплив
навколишнього середовища на здоров’я людини
Вплив забруднення природного середовища на здоров’я людини: (смог,
кислотні дощі, тютюновий дим, вихлопні гази автомобілів, шумове, вібраційне
та електромагнітне забруднення тощо).
Екологічний вплив електростанцій, промислових підприємств.
Виживання людини в сучасних умовах та прогнози на майбутнє.
|
Учень:
- знає джерела і масштаби забруднення навколишнього середовища;
- характеризує види забруднення та їх вплив на здоров’я людини;
- уміє прогнозувати наслідки екологічного забруднення.
|
2
|
34.
|
Підсумкове заняття.
Підведення підсумків роботи факультативу.
|
|
1
|
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ І МЕТОДИ
ЙОГО ДІАГНОСТИКИ
Вивчаючи
теми занять учні закріплюють та повторюють знання з природознавства,
народознавства, біології, географії.
Учні повинні знати:
-
особливості різноманітності природи України та рідного
краю;
-
особливості екологічного виховання;
-
історію та основні напрямки екологічного виховання;
-
рослини, які занесені до Червоної та Зеленої книги
України;
-
про природоохоронні об’єкти України та своєї
області;
-
про заходи щодо охорони природи.
Учні повинні уміти:
-
вести спостереження за оточуючою нас природою та робити
певні висновки;
-
складати план пошукової роботи;
-
доглядати за рослинами рідного краю, міста, школи;
-
організовувати заходи по попередженню та наслідкам
екологічних проблем міста, школи.
ЛІТЕРАТУРА
1. Закони України про
охорону природи.
2. Д.Н.Зубицький,
Н.П.Зубицька. Для вашого здоров’я. – К.: 1993.
3. О.В.Сингалевич. Проблеми
екології рідного краю. – Тернопіль, 1993.
4. Т.І.Бабовал, В.О.Вихрущ.
– Природознавство. Цікавий світ навколо нас. – Тернопіль: Навчальна книга.
Богдан, 1998.
5. Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй. Основи екологічних
знань.- К.: Либідь, 1997.
6. А.С.Волкова. Формирование природоохранительных знаний на уроках
географии. - К.: Рад.школа, 1986
ЗМІСТ
1. Пояснювальна записка ……………………...................................................... 3
2. Орієнтовний тематичний план занять ……...................................................... 5
3. Тематичне планування факультативу “Екологічні стежини” ……...............
6
4. Прогнозовані результати і методи його діагностики …………………….... 11
5. Література ………………………………….. .................................................. 12
6. Зміст …………………………………………................................................... 13
7. Для нотаток …………………………………................................................... 14
ДЛЯ НОТАТОК
Комментариев нет:
Отправить комментарий