среда, 9 марта 2016 г.

Розробка заняття з курсу «Уроки для сталого розвитку». Тема заняття: «Енергія»




Розробка заняття
з курсу «Уроки для сталого розвитку»


Тема заняття:
«Енергія»
  
                                                      
Тема заняття: «Енергія. Роль енергії в житті людини»
Мета: Вчити представляти підсумки досліджень; визначити місце і роль енергії в житті людини, показати як  виробництво електроенергії впливає на навколишнє середовище, формувати в учнів власне ставлення до проблем енергозбереження та енергозберігаючу поведінку.
Розвивати вміння працювати в групі, проводити дослідження з визначеної проблеми.
Виховувати екологічно-збалансовану поведінку.
Обладнання: інтерактивна дошка, підручник, комп’ютери.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу
Форма проведення:  робота над проектом
Технології: проектна  
Очікувані результати:
Учні повинні вміти:
- визначати місце і роль енергії в житті людини;
- проводити обговорення результатів вимірювання кількості енергії, яку витрачає
  родина;
- висловлювати пропозиції щодо скорочення витрат електроенергії;
- визначати дії, які сприяють енергозбереженню;
- висловлювати власне ставлення до проблем енергозбереження у сучасному світі.

Хід заняття:
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
 Вступне слово вчителя:   
- Діти, я вас вітаю в нашому теплому, затишному кабінеті. За вікном прекрасна пора року зима, лежить сніг, а в нас у класі затишно і тепло, а все це завдяки такій галузі промисловості, як електроенергетика.
- На уроках географії, ми з вами вже познайомились з темою «Електроенергетика» і  знаємо, що таке енергія, способи традиційного її видобутку, а також познайомились з альтернативними джерелами енергії.  Сьогодні, на занятті нашого спецкурсу, ми поглибимо ці знання, дізнаємося як впливає енергія на довкілля, способи збереження електроенергії.

IІІ.  Оголошення теми та мети заняття
Учитель:
-  Як ви вважаєте, чи впливає  на довкілля, на здоровя людини видобуток енергії? Відповідь обґрунтуйте.
Відповіді учнів:
- (Я вважаю, що видобуток електроенергії  за застарілими технологіями негативно впливає і на довкілля, і на здоров’я людини, бо під час отримання електроенергії на ТЕС, АЕС  забруднюється повітря, грунти, надмірне споживання енергії призводить до негативних екологічних наслідків.  
- (Мені теж здається, що шкідливі викиди у повітря, кислотні дощі, глобальні зміни клімату, які відбуваються внаслідок видобутку енергії шкодить здоров’ю людини і навколишньому природному середовищу.
-  Дійсно, діти, ви праві, видобуток енергії  несе загрозу природі, і тому ця проблема є актуальною в наш час, бо все більше людей починає замислюватися над тим, що ми залишимо  після себе майбутнім поколінням.  І на сьогоднішньому занятті, обговорюючи  проблему енергоресурсів, ви запропонуєте свої пропозиції щодо збереження природи.
- На попередньому занятті я запропонувала вам долучитися до мого проекту «Енергія. Роль енергії в житті людини», згідно якого я запропонувала вам визначити роль і місце електроенергії в житті людини, дослідити скільки електроенергії витрачає родина за тиждень, розглянути види отримання «чистої» енергії, запропонувати  шляхи та заходи енергозбереження.
- Вам пропонувалося  об’єднатися у малі групи і обрати теми для своїх досліджень, які ви проводили протягом тижня. Я пропоную лідерам груп назвати теми презентацій та міні -  проектів.
(Лідери груп по черзі  представляють назву групи та тему)
- Наша група «Енергетики». Ми  працювали над створенням презентації «Енергетичні ресурси Землі та вплив виробництва енергії на навколишнє середовище».
- Ми - «Дослідники», працювали над питанням «Енергія у повсякденному житті» і результати своїх досліджень оформили у вигляді міні-проекту.
- А ми «Екологи», за різними джерелами інформації з'ясували питання «Альтернативні джерела енергії», переваги та недоліки отримання чистої енергії. Підсумки своєї роботи оформили у вигляді презентації.

Учитель:
- Діти, пропоную вам, представляючи підсумки роботи групи,  надати пропозиції по енергозбереженню, як можна зменшити елекроспоживання у повсякденному житті, як використання енергії людиною впливає на навколишнє середовище.

- Протягом заняття ми будемо намагатися дати відповідь на проблемне питання:
Яка роль енергії в житті людини?

ІV. Основна частина
Учитель:
-  Тож, переходимо до представлення підсумків роботи груп. Які є енергетичні ресурси на Землі, чи достатньо їх і як виробництво енергії впливає на навколишнє середовище? Над цим питанням працювали  «Енергетики». Тож їм слово.

Презентація «Енергетиків»
«Енергетичні ресурси Землі та вплив виробництва
 енергії на навколишнє середовище»
Учень 1:
- Ми  працювали над питання «Енергетичні ресурси Землі та вплив виробництва енергії на навколишнє середовище».

-  Я дізнався, що перші згадки, про отримання енергії з води,  датовані ще IVст. до н. е. Сьогодні у світі виробляється приблизно 20 млн. гВт/годину електроенергії за рік.
    Освоєння різних запасів енергії у світовому масштабі призвело до того, що люди залежні від енергії і важко уявити, як би ми жили без неї.  Щодня ми використовуємо енергію у різний спосіб. Споживання енергії пов’язане з усіма видами господарської діяльності людини: з опаленням та освітленням будинків, приготуванням їжі, рухом транспортних засобів, промисловістю, сільськогосподарським виробництвом,  експлуатацією  побутових електроприладів.
   Ми не замислюємося про джерела енергії допоки у нас не відключають світло або опалення. Якщо ж це трапляється ми не можемо повноцінно жити чи працювати.
   Як і будь-яка галузь господарства, електроенергія потребує чималих ресурсів для виробництва. Енергетичні ресурси Землі поділяються на: (слайд)

1.  Не відновлювальні енергетичні ресурси: вугілля і горючі сланці, нафта, природний газ.
2.   Ядерна і термоядерна енергія.
3. Відновлювальні енергетичні ресурси: вода, вітер, сонце, термальні води, деревина, торф.
(розповідь супроводжується слайдами: карта, на якій показані типи електростанцій та забезпечення ресурсами, схема використання ресурсів різними типами електростанцій)

Учень 2:
- А ще ми дізнались, що 79 % традиційного видобутку електроенергії припадає на теплові електростанції; 20  % - на атомні; і лише 1 % - на гідроелектростанції. Викопні мінеральні ресурси мають як переваги, так і недоліки.
ПЕРЕВАГИ:
         Паливні ресурси забезпечують 90% споживання енергії
         Нафта, вугілля, газ дають багато енергії
         Корисні копалини забезпечують господарство країни будівельними матеріалами
         Видобуток багатьох мінералів
НЕДОЛІКИ:
         Нераціональне використання мінералів, які не відновлюються
         Покинуті рукотворні гори, западини спотворюють земну поверхню

  Учень 3:
-  Я з’ясував, що найближчим часом невідновні ресурси може бути вичерпано. За теперішніх темпів споживання світових запасів вугілля вистачить на 150-200 років, нафти на 40-50, а газу приблизно на 60 років. Окрім того, надмірне зростання виробництва і споживання енергії впливає на стан навколишнього середовища і призводить до негативних екологічних наслідків, серед яких парниковий ефект (явище в атмосфері Землі, при якому енергія сонячних променів, відбиваючись від поверхні планети, не може повернутись у космос, оскільки затримується молекулами різних газів), спалювання викопного твердого та рідкого палива супроводжується виділенням сірчаного та вуглекислого і чадного газів, а також оксиду азоту, пилу, сажі та інших забруднюючих речовин, а видобуток вугілля відкритим способом, як і торфорозробки ведуть до зміни та руйнування природних ландшафтів, спостерігаються кислотні дощі, локальні і глобальні зміни клімату, екологічні катастрофи (нафтові плями, ядерні вибухи, погіршення якості повітря в містах), зникнення багатьох видів рослин і тварин, мутагенез (процес виникнення в організмі спадкових змін, мутацій).  
- Як приклад, на фото ви бачите наслідки впливу кислотних дощів на довкілля.
 (свої пропозиції учні оформлюють у вигляді листівок, що закріплюються на загальному листі «Енергозбереження та раціональне споживання електроенергії»
Учитель:
- Діти, ви прослухали цікаву інформацію. Тож, які енергетичні ресурси є на Землі і яким чином вони впливають на довкілля?

- (На Землі є відновлювальні енергетичні ресурси (вугілля і горючі сланці, нафта, природний газ) і не відновлювальні енергетичні ресурси (вода, вітер, сонце, термальні води, деревина, торф)
 
- (Я вважаю, що під час отримання енергії, використовуючи викопні природні ресурси, дуже  забруднюється  довкілля – повітря, грунти, руйнуються ландшафти)

- Які пропозиції ви можете запропонувати населенню щодо використання природних ресурсів?

Учень 3:
- В останні роки політики і населення висловлюють побоювання через такі екологічні проблеми та їх вплив на довкілля. У цій ситуації, ми впевнені, що енергозбереження слід вважати найбільш раціональним рішенням і воно повинно стати пріоритетним у стратегії розвитку України та будь-якої країни світу.
Тож, ми пропонуємо:
1.     Більш економно та раціонально використовувати споживання енергії населенням та на виробництві.
2.     Використовувати відновлювальні енергетичні ресурси, які мають мінімальний вплив на довкілля.
- І ми хочемо побажати всім: берегти довкілля, природу і своє життя.

Презентація міні-проекту «Дослідників»
«Енергія у повсякденному житті»
   Учитель:
- Отже, ми з вами з’ясували, які енергетичні ресурси потрібні для виробництва електроенергії, наскільки вони задовольняють людство, та вплив виробництва енергії на навколишнє середовище». А які ж види і джерела енергії, оточують нас у повсякденному житті? Як необхідно використовувати електроенергію? Ви дізнаєтесь з інформації яку підготували «Дослідники».

Міні-проект «Енергія у повсякденному житті»
Учень 1:
-  Працюючи над міні-проектом ми визначили цілі та задачі, склали план дій, опрацювали літературні, картографічні, Інтернет джерела, провели власні дослідження. І з’ясували, що ми користуємось енергією Придніпровської теплової електростанції. Також з’ясували частку споживання електроенергії населенням та господарством України.
Утримання електромережі в робочому та безпечному стані вимагає великих затрат.
Поспілкувавшись із спеціалістом в енергетичній галузі дізнались про стан енергоносіїв міста, що потрібно своєчасно обрізати дерева поблизу ліній електропередач, що необхідно робити для безпечного користування електроенергією, щоб зменшити негативний вплив на навколишнє середовище.
-  І, ми дійшли висновку, щоб зменшити затрати на утримання електромереж та економне споживання енергії потрібно:
1.     не садити високорослі дерева під електричними дротами;
2.     своєчасно сплачувати за спожиту електроенергію;
3.     слідкувати за збереженням електроспоруд;
4.     економно споживати електроенергію.  
(пропозиції учнів)
Учитель:
-  Тож, які дії людей призведуть до безпечного та економного споживання електроенергії?
(учні відповідають:
- не садити високорослі дерева під електричними дротами;
- своєчасно сплачувати за спожиту електроенергію;
- економно споживати електроенергію. 

- Діти, група «Дослідників» не тільки з’ясували як потрібно безпечно користуватись енергією, а і яким чином можна зменшити енергоспоживання у повсякденному житті?» Тож, представте результати вашої роботи.

Учень 2:
-  Протягом тижня я досліджувала скільки енергії витрачають члени моєї родини і на що. Я хочу поділитись своїми спостереженнями.
   Використовуючи різні електроприлади за певний час роботи моя родина витратила за годину близько 6 кВт електроенергії. Коли ми порахували за добу, то кількість витраченої енергії сягала близько 12 кВт, а за тиждень – 84 кВт.

з/п
Найменування
Кількість
штук
Сумарна потужність
(Вт/год.)
Час роботи
за добу
(год.)
Електроенергія,
витрачена
за добу (кВт/год.)
1
Електричні лампи
3 (60 Вт)
180
6
1, 08
2
Холодильник
1
150
24
3,6
3
Мікрохвильова піч
1
700
0,30
0,35
4
Пральна машина
1
300
4
1,2
5
Телевізор
1
200
5
1
6
Комп’ютер
1
350
4
1,4
7
Електричний чайник
1
1000
0,30
0,5
8
Праска
1
2200
1
2,2
9
Інші прилади
3
600
1
0,6
10
Сумарне споживання
електричної енергії
за добу

5680 Вт/год.
(приблизно 5,7 кВт/год.)

11,93

 (слайд)
- Використавши поради підручника, щодо економного споживання енергії (с. 45-50), а саме: члени моєї родини вимикали світло вдень, та ввечері, виходячи з кімнати,  наливали в електричний чайник води стільки, кільки потрібно і   не нагрівали зайвої рідини, без потреби не вмикали і не залишали в робочому режимі телевізор, компю’тер та іншу побутову техніку. За добу ми витратили 56 кВт. Якщо дотримуватись певних порад, то протягом тижня можемо зекономити 67%. Тому, я пропоную і вам дотримуватися цих порад, це допоможе  зекономити споживання енергії, раціонально її використовувати, та заощадити кошти на оплаті комунальних послуг.  

- Такі рекомендації ми пропонуємо розмістити в листівках для жителів нашого міста.
(слайди)
Поради та рекомендації:
1.     Не вмикати одночасно декілька лампочек у кімнаті;
2.     Не залишати світло увімкненим, коли виходите із кімнати або будинку;
3.     Максимально використовувати природне освітлення;
4.     Не закривати штори вдень;
5.     Не ставити великі рослини на підвіконня;
6.     Стежити за чистотою вікон, плафонів, ламп;
7.     Використовувати лампи потрібної потужності;
8.     Вимикайте електроприлади, коли ними не користуєтесь;
9.     Використовуйте кнопки «увімкнути / вимкнути» та не залишайте техніку в режимі «standby» (очікування);
10.                       Під час приготування гарячих напоїв не нагрівати зайвої рідини;
11.                       По можливості, установити енергозберігаючі вікна;
12.                       Під час опалення приміщень електричними котлами …;
13.                       Не витрачати марно гарячу воду під час чищення зубів, прийняття душу;

Учитель:
- Тож, як можна зменшити споживання енергії?
- Діти, а чи мають ці рекомендації  практичне значення у повсякденному житті?

Учні:
- (Я вважаю, що так тому, що вони допоможуть зекономити кошти на оплаті)

- (А я вважаю, що їх використання призведе до економного споживання ресурсів)

- (На мою думку ці рекомендації  зможуть зменшити негативний вплив на довкілля)

Учитель:
- Ви вірно визначилися. Тож дотримуйтеся в своїх родинах цих рекомендацій, давайте корисні поради знайомим, рідним. Але існує ще один спосіб   ефективного використання енергії. Це пошук та використання альтернативних джерел енергії. Які ж існують альтернативні джерела енергії, їх переваги та недоліки?  Відповідь на це питання підготували «Екологи».

Презентація «Екологів»
«Альтернативні джерела енергії»
(Перегляд слайдів презентації «Альтернативні джерела енергії» та короткий коментар до них)
Учень 1:
-  Ми, «Екологи», працювали над темою «Альтернативні джерела енергії».
 - Як відомо, енергетика є галуззю господарства, що найбільше впливає на навколишнє середовище. Кожний вид отримання енергії має як позитивні так і негативні риси. Тому потрібно шукати екологічно чисті, альтернативні види отримання енергії.
- У зв’язку з проблемою екологічної катастрофи важливе місце відводиться пошуку альтернативних джерел енергії. Існує велика кількість різних способів отримання енергії без виділення в атмосферу шкідливих газів, тобто альтернативних джерел енергії. Це такі, як:
         Енергія Сонця
         Енергія вітру
         Геотермальна енергія
         Енергія річок
         Енергія припливів
         Енергія водороду
         Енергія зі сміття
- Але як і традиційні джерела отримання  енергії вони мають свої переваги та недоліки.
Переваги
Недоліки
Енергія Сонця – це колоссальна кількість енергії, доступність та оновлюване джерело

Але поряд із цим, залежить від широти місцевості, висока вартість фотоелементів, потрібні великі площі для сонячних батарей, слаба густина сонячної енергії, непостійність генерації (фотоелементи не працюють вночі), наявність у фотоелементах отруйних речовин
Енергія вітру - великий  вітровий енергетичний потенціал; практично відсутні витрати на видобуток і транспортування палива;
короткі терміни введення потужностей в експлуатацію; відсутність сировини, відсутність викидів вуглекислого газу та відсутність шкідливої дії вітроустановок на довкілля
Але робота вітряних електростанцій залежить від погоди; вітрові двигуни не забруднюють навколишнє середовище, але вони дуже громіздкі і мають високий рівень шуму; вітряні електростанції створюють перепони для повітряного сполучення; вони загрожують птахам і ссавцям, можливі радіоперешкоди.
Геотермальна енергія – має невичерпні запаси, не шкодить навколишньому середовищу, дуже економічна.

Поряд з цим, вони мають слабку концентрацію, можливе локальне просідання грунту та для її будівництва необходні окремі геологічні умови.
Гідроенергетика – розвиток малої гідроенергетики, використання енергії припливів, енергії морських хвиль
Недоліки - залежить від погоди, затоплення і підтоплення земель, зміна берегів та ерозія грунтів, зміна клімату, ландшафту, наземної і водної флори і фауни
Енергія біомаси – доступність і простота застосування
Необхідність транспортування та споживання води у виробництві є великим недоліком.

-  Ми дослідили, що альтернативні види енергії безпечніші, вплив на природне середовище - мінімальний; технології, організація виробництва  відповідають нормам збереження чистоти довкілля. Тобто вони:

1.     екологічно чисті види енергії;
2.     невичерпне джерело енергії;
3.     виробляється значна кількість  енергії, особливо на півдні України;
4.     використання альтернативних видів енергії дозволить знизити рівень використання традиційних джерел енергії, що призведе до зменшення забрудненості навколишнього середовища.
Учень 2:
- Працюючи над цією темою, ми дійшли висновку, що якби Кабінет Міністрів України розробив програму по впровадженню та використанню екологічно чистих видів енергії, а мешканці нашого міста встановлювали та використовували б сонячні батареї для отримання енергії, то можна було б зменшити негативний вплив видобутку енергії на довкілля. Але ми розуміємо, що використання альтернативних джерел енергії потребує великих фінансових затрат і звичайно найближчим часом про це можна тільки мріяти. Хоча в деякій мірі, мешканці власних будинків вже влітку заощаджують на тому, що використовують літні душі для підігріву води, використовують лампи, які вдень накопичують енергію, а вночі освітлюють подвір’я, без потреби не вмикають світло та електроприбори.

Учитель:
- Діти, тож які є альтернативні джерела енергії?

V. Підсумок заняття
1) Інтерактивна гра «Енергозбереження – справа кожного»
Учитель:
- Діти ви вірно визначили, що пріоритетним напрямком електроенергетики є саме перехід до альтернативних екологічно чистих видів енергії. І саме вам, в недалекому майбутньому, вирішувати це питання.
- готуючись до заняття ви опрацювали велику кількість матеріалу з географії, математики, історії, фізики. Я пропоную вам відповісти на тестові питання.
Відкрийте файл «Тести», і протягом хвилини дайте свої відповіді.
1. У скільки разів енергозберігаючі лампи можуть знизити енерговикористання у
    квартирі?
Тести
а) в 1,5 рази        б) в 2 рази                   в) в 5 разів          г) в 10 разів

2. Скільки відсотків електроенергії використовується даремно, якщо зарядний
    пристрій для сотового телефона залишити увімкненим?
а) 0 %                  б) 65 %    в) 95 %       г) 45 %

3. В якому році пройшла презентація лампи накалювання Едісона?
а) 1814 рік                   б) 1880 рік                   в) 1924 рік          г) 2000 рік
4. В якому році винайшли енергозберігаючу лампу?
а) 1964 рік                   б) 1976 рік                   в) 1945 рік          г) 2000 рік

5. В якому році в Європі накладена заборона на використання звичайних ламп
    накалювання?
а) 2010 рік                   б) 2011 рік                   в) 2012 рік          г) 2013 рік

6. Які види електролічильників економніше використовувати
    у побуті ?
а) однотарифні            б) багатотарифні                   в) двутарифні

7. Скільки відсотків сонячного світла поглинають брудні вікна?
а) 30 %                б) 40 %    в) 50 %       г) 60 %       д) 70

8. Назвіть найбільший недолік сонячних батарей.
а) Залежність від погодних умов
б) Необхідність додаткової установки перетворення енергії
в) Імовірність швидкого забруднення

9. Скільки становлять витрати теплової енергії через вікна старого зразка 
    становлять:
а) Больше 10%            б) Больше 20%            в) Больше 30%  
г) Больше 40%             д) Больше 50%

10. Що є одним із джерел «енергії біомасс»?
а) Вуглекислий газ
б) Високоурожайні культури та рослини

- А зараз, ми перевіримо за допомогою інтерактивної дошки, хто дав правильні відповіді.

2) Прийом «Мікрофон»
Учитель:
- Отже, протягом уроку ми говорили про енергію. Тож давайте тепер підведемо підсумки заняття.
Проблемне питання: Яка роль енергії в житті людини?
( діти висловлюють свої думки,декілька відповідей учнів)


VІ. Домашнє завдання
1.   Вдома я пропоную вам виконати творчу роботу:
      Написати лист-звернення до мешканців нашого міста про необхідність заощаджувати енергію. А ваші пропозиції я пропоную узагальнити загальною листівкою і розповсюдити її у мікрорайоні школи. Виконати цю роботу я пропоную лідерам груп. Проект такої листівки підготуйте на наступне заняття.


2. Складіть схему «варіанти економії електроенергії та енергоресурсів»

Комментариев нет:

Отправить комментарий